Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.     

Wczesna pomoc szansą dla najmłodszych

Decyzją Prezydenta Miasta Suwałk w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej został uruchomiony program „Prowadzenie kampanii informacyjnej, zwiększającej świadomość rodziców w zakresie wykrywania nieprawidłowości w rozwoju dzieci”. Ma on pomóc rodzicom we wczesnym wykryciu niepełnosprawności u ich dzieci, by możliwie szybko podjąć działania wspomagające rozwój dziecka.

W ramach programu od 10 lutego do czerwca 2014 r. Poradnia zwiększy liczbę konsultacji dla rodziców i dzieci oraz liczbę badań diagnostycznych przed rozpoczęciem roku szkolnego. Konsultacje będą prowadzone po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się rodziców z Poradnią.

Dane kontaktowe do Poradni:

ul. Nowomiejska 10, 16-400 Suwałki, tel.: (87) 566 41 49; (87) 567 00 67

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Więcej informacji o powyższych działaniach na naszej stronie internetowej w zakładce Wczesna pomoc szansą dla najmłodszych.

Serdecznie pozdrawiam

Barbara Boruta
Dyrektor Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej
w Suwałkach

Jeśli niepokoi Cię coś w zachowaniu Twojego dziecka i chciałabyś/chciałbyś sprawdzić, czy rozwija się ono prawidłowo, zgłoś się do Poradni, gdzie możesz skorzystać z pomocy doświadczonych psychologów, pedagogów, logopedów i rehabilitanta.

Nie ma żadnych ograniczeń wiekowych i już niemowlę może się znaleźć w gabinecie psychologa, pedagoga czy logopedy.

Dokonamy obserwacji zachowania Twojego dziecka, ocenimy jego rozwój psychomotoryczny, porozmawiamy z Tobą. Na podstawie wyników badań i informacji uzyskanych w trakcie wywiadu zaplanujemy wspólnie odpowiednie działania tak, aby jak najlepiej pomóc dziecku i Tobie.

W zależności od potrzeb prowadzimy:

  • konsultacje indywidualne i rodzinne
  • badania diagnostyczne
  • indywidualną terapię dziecka
  • obserwacje zachowania dziecka na terenie przedszkola/szkoły

Spotkanie ze specjalistą w Poradni może mieć charakter jednorazowej wizyty – porady lub też może okazać się, że będą potrzebne systematyczne spotkania (z dzieckiem lub jego rodzicami).

Kontakt telefoniczny: (87) 5664149, (87) 5670067

 Kiedy warto pójść z dzieckiem do psychologa?

Już niemowlę, jeśli zajdzie taka potrzeba, może trafić do gabinetu psychologa. Dziecko, którego rozwój psychoruchowy z jakichś powodów przebiega nieprawidłowo, powinno jak najwcześniej otrzymać odpowiednią pomoc, ponieważ plastyczność jego mózgu i podatność na wszelkie oddziaływania terapeutyczne jest do szóstego roku życia największa.
Z większością problemów radzicie sobie na pewno Państwo sami; korzystacie ze  wsparcia bliskiej rodziny czy znajomych zmagających się z podobnymi trudnościami.

Pierwsze trzy lata życia dziecka pełne są momentów, w których wystarczy okazać cierpliwość; zdarza się bowiem, iż rozwój dziecka zatrzymuje się na chwilę lub nawet cofa, a już za kilka tygodni maluch prezentuje dojrzalsze zachowania, a nawet pokonuje kolejną poprzeczkę na drodze swojego rozwoju. Warto zatem wiedzieć, czego można oczekiwać od dziecka w każdym miesiącu i roku  jego życia. Wiedza o fazach rozwoju dziecka pozwala na dostosowanie  oczekiwań rodziców  do indywidualnych możliwości dziecka. Jeśli reakcje dziecka wzbudzają niepokój i wydają się Państwu niewłaściwe, warto rozważyć wizytę u specjalisty.

Jeżeli Twoje dziecko:

- nie osiąga przewidzianych dla swojego wieku umiejętności i osiągnięć rozwojowych, długo uczy się nowych zachowań i umiejętności;

- urodziło się przedwcześnie, wystąpiły komplikacje okołoporodowe lub zdiagnozowano u niego zaburzenia neurorozwojowe, chorobę genetyczną lub somatyczną, zaburzenia rozwoju ruchowego wymagające rehabilitacji;

- nie nawiązuje stosownych do wieku prób komunikowania się z otoczeniem i najbliższymi oraz ma kłopoty w nawiązywaniu relacji społecznych;

- nie interesuje się otoczeniem, żyje jakby „we własnym świecie”, nie reaguje na polecenia;

- nie interesuje się zabawkami lub bawi się nimi nieadekwatnie, bardzo krótko;

- wykazuje problemy z jedzeniem, spaniem, przejściem treningu czystości;

- bardzo często miewa napady złości, agresji, często płacze lub jest smutne;

- sprawia kłopoty wychowawcze w domu i przedszkolu;

- przeżyło jakąś trudną sytuację np. śmierć kogoś bliskiego lub rozwód rodziców, nastąpiła jakaś zmiana w jego życiu lub wiele zmian, które przekroczyły jego naturalne możliwości przystosowania się do nich;

- jeżeli po prostu chcesz upewnić się, że Twoje dziecko rozwija się prawidłowo, chcesz jak najlepiej wspierać je w dalszym rozwoju lub coś budzi Twój niepokój - umów się z psychologiem lub pedagogiem pracującym w naszej Poradni. Możliwe, że po prostu usłyszysz, że wszystko jest w porządku!

Jak wygląda spotkanie z psychologiem?

Takie spotkanie, w zależności od problemu, z którym się zgłaszasz może mieć charakter konsultacji – czyli rozmowy, w trakcie której psycholog oceni jakiej pomocy Twoje dziecko lub Ty jako jego Rodzic potrzebujesz i pokieruje Cię dalej. Spotkanie z psychologiem może mieć formę badania jak rozwija się Twoja pociecha – wtedy maluch poddawany jest różnym próbom i zadaniom, które w większości mają charakter zabawy lub pytań dostosowanych do wieku dziecka. Ocena aktualnego poziomu rozwoju psychoruchowego dziecka zawsze odbywa się przy pomocy rodzica, który zna je najlepiej – psycholog kieruje do mamy lub taty wiele pytań o umiejętności, które maluch wykazuje w domu. Oprócz tego proponujemy indywidualne zajęcia rozwojowe lub terapeutyczne dla dzieci, a dla rodziców – indywidualne spotkania konsultacyjne lub grupowe zajęcia warsztatowe ukierunkowane na rozwijanie umiejętności wychowawczych. Nasi psychologowie dyżurują również w przedszkolach         (o szczegóły pytaj wychowawczynię grupy Twojego dziecka) a także prowadzą obserwacje zachowania dzieci w grupie przedszkolnej. Obserwacja malucha w grupie rówieśniczej i naturalnych, znajomych dla niego warunkach wnosi wiele cennych informacji i umożliwia w wielu przypadkach udzielenie szybszej i bardziej adekwatnej pomocy.

W naszej Poradni można również odbyć konsultację logopedyczną. W pierwszych latach życia rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Poniżej znajduje się lista zachowań, które jeśli występują u Waszej pociechy, powinny skłonić Was do kontaktu z Poradnią.

6 miesięcy:

  • dziecko nie podejmuje prób gaworzenia;
  • nie reaguje na mowę oraz dźwięki otoczenia;

1 rok życia:

  • dziecko nie próbuje wypowiadać świadomie kilku prostych słów oraz wyrażeń dźwiękonaśladowczych;
  • nie rozumie prostych kierowanych do niego zwrotów (np. Zrób „pa, pa”; Pokaż, jaki jesteś duży?; Gdzie jest mama? itp.);
  • oddycha przez otwartą buzię i intensywnie się ślini;

2 rok życia:

  • dziecko nie wypowiada kilkudziesięciu słów;
  • nie próbuje budować prostych zdań (np. Chodź tu.; Kubuś pić.; Nie chcę. itp.);
  • nie reaguje w ogóle lub adekwatnie na proste polecenia słowne (np. Połóż misia na łóżku.; Daj kubeczek. itp.);

 3 rok życia:

  • dziecko nie porozumiewa się zdaniami złożonymi;
  • nie wymawia prawidłowo spółgłosek: /k, g, l, h, w, f, p, b, t, d, m, n, ń, ś, ź, ć, dź/  (zamienia je na inne głoski lub zniekształca);
  • nie rozumie kierowanych do niego prostych oraz złożonych poleceń słownych (np. Wstań i załóż kapcie.; Wrzuć papier do kosza w kuchni. itp.)
  • komunikuje się w sposób niezrozumiały dla otoczenia;

4 rok życia:

  • dziecko wypowiada jedynie proste słowa;
  • nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek (poza: /sz, ż, cz, dż /oraz /r/);
  • nie rozumie złożonych poleceń słownych (np. Połóż misia na półce, a książkę na stole.);
  • jąka się;

5 rok życia:

  • dziecko nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek (poza: /r/);
  • wypowiada się w sposób chaotyczny, nie przestrzega reguł gramatycznych rządzących językiem polskim;
  • ma trudności ze zrozumieniem złożonych poleceń słownych;

6 rok życia:

  • dziecko nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek (zamienia je, opuszcza bądź zniekształca).

Kiedy udać się z dzieckiem do rehabilitanta (terapeuty integracji sensorycznej)?

Jeśli u Twego dziecka występują jakiekolwiek z niżej wymienionych objawów, zapraszamy również na konsultację z terapeutą integracji sensorycznej, który postawi diagnozę i zaleci właściwą terapię.

  • nadmierna ruchliwość, trudności z koncentracją uwagi,
  • częste potykanie się, przewracanie się,
  • problemy ruchowe (trudności z koordynacją ruchową, z utrzymaniem równowagi, opóźniony rozwój ruchowy),
  • nadwrażliwość na światło, dźwięk,
  • nadwrażliwość na ruch (niechęć do huśtania lub występowanie choroby lokomocyjnej,
  • niechęć do uczestniczenia w zabawach ruchowych,
  • trudności w mówieniu – opóźniony rozwój mowy,
  • trudności w nabywaniu umiejętności: łapania piłki, nauki jazdy na rowerze, wiązania sznurówek
  • trudności w nauce szkolnej (pisanie, czytanie, wycinanie).

PRZEGLĄD ARTYKUŁÓW Z KATEGORII PEDAGOG

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Prev Next

MAMO, NIE KRZYCZ NA MNIE

"Mamo, nie krzycz na mnie". O destrukcyjnym wpływie krzyku Dlaczego krzyczymy na dzieci? Zwykle ma to miejsce, kiedy maluch czymś nas zdenerwuje - nie posprząta zabawek, nie chce się ubierać, kłóci...

JAK SPRAWIĆ, BY DZIECKO CIĘ SŁUCHAŁO?

Poznaj 12 skutecznych sposobów  i  5, które zupełnie nie działają Jako rodzice doskonale wiemy, że zachowanie dziecka bywa czasem trudne do zniesienia (może nawet częściej niż czasem). Dzieci bywają uparte, wolą...

OGLĄDANIE TELEWIZJI

6 POWODÓW BY OGRANICZYĆ OGLĄDANIE TELEWIZJI OBNIŻA AKTYWNOŚĆ UMYSŁOWĄ.     Psychologowie udowodnili, że kilkugodzinne wpatrywanie się w ekran wprowadza w stan złudnego odprężenia i lekkiej hipnozy. Aktywność umysłowa jest wtedy niższa niż normalnie. Z...

POMOCY !!!

Gdzie szukać pomocy:     Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Suwałkach, ul. Mickiewicza 1 tel. 87 5628001, www.um.suwalki.pl Poradnia Uzależnienia i Współuzależnienia od Alkoholu w Suwałkach, ul. Reja 67 A tel. 87 5626459, www.spspzoz.pl Poradnia Terapii...

WCZESNA POMOC SZANSĄ DLA NAJMŁODSZYCH

Wczesna pomoc szansą dla najmłodszych Decyzją Prezydenta Miasta Suwałk w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej został uruchomiony program „Prowadzenie kampanii informacyjnej, zwiększającej świadomość rodziców w zakresie wykrywania nieprawidłowości w rozwoju dzieci”. Ma on pomóc...

NASZE DZIECI

CO MOŻEMY ZROBIĆ, BY NASZE DZIECI DOBRZE SIĘ ROZWIJAŁY I RADZIŁY SOBIE ZORAZ LEPIEJ   Często nagradzaj dziecko – uśmiechem, gestem, słowem ale też wyznaczaj granice – mów, na co się nie...

INTERNET I DZIECI

Internet w wychowaniu dziecka. Media w wychowaniu są potrzebne, lecz nie są niezbędne. Jeśli kto mówi, że media są zagrożeniem w wychowaniu, to należy sprostować: zagrożeniem jest człowiek, który w sposób niewłaściwy...

PPP - OFERTA DLA RODZICÓW

Oferta poradni dla Rodziców w II semestrze roku szkolnego 2013/2014   Szkoła dla Rodziców- warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców   Grupa wsparcia dla rodziców, którzy ukończyli warsztaty "Szkoła dla Rodziców"   Wychowanie bez klapsa- zajęcia dla...

DOPALACZE

Dopalacze CO   TO   SĄ   DOPALACZE ? KILKA   ISTOTNYCH   INFORMACJI   NA   ICH   TEMAT Ostatnio w prasie i w TV pojawiło się wiele doniesień na temat tzw. ,,dopalaczy”   Czy jednak naprawdę wiadomo co to są dopalacze? Terminu...

PRACA DOMOWA

CZY POMAGAĆ W ODRABIANIU LEKCJI?     Z DZIECKIEM, A NIE ZA DZIECKO Łatwiej jest w kilka minut odrobić lekcje za dziecko, niż siedzieć z nim przy biurku i tracić cenny czas na wyjaśnienia....

CIEKAWE STRONY WWW

Ciekawe strony www www.parpa.pl/ Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych     www.alkoholizm.akcjasos.pl/ Ośrodek Pomocy Psychologicznej VeraVita

HIGIENA OSOBISTA

Pot   Pot-nasz wróg! Jak zawsze być i czuć się świeżo? Sprawdź! Dbaj o higienę Myj się dwa razy dziennie- rano i wieczorem. Jeżeli należysz do osób z nadmierną potliwością rób to nawet...

DIETA NA PAMIĘĆ

  Dieta na lepszą pamięć   Czy wiesz, że to co jesz ma wpływ na twoją pamięć? To prawda! To, co jemy, ma bezpośredni wpływ na naszą pamięć. Dlatego też powinnyśmy odpowiednio...

JAK BYĆ LUBIANYM

Jak być lubianym? Być lubianym znaczy niejednokrotnie być szczęśliwym, ponieważ osoby nie cieszące się sympatią otocznia nie mogą liczyć na pomoc, na dobra radę czy uśmiech w trudnej chwili. Omijają je...

PRZYKAZANIA PRZYJACIÓŁKI

Prawdziwa przyjaciółka   Co powinna a czego nie powinna robić prawdziwa przyjaciółka? 9 przykazań przyjaciółki: 1. Będzie wspierała Cię w dążeniu do celów, nie powie Ci, że się nie nadajesz do niczego,...

DZIECKO A NARKOTYKI

Co zrobić, gdy dziecko ma już za sobą pierwszy kontakt z narkotykami ? Może się zdarzyć, że mimo Twoich najlepszych starań, uwagi i znajomości problemu, Twoje dziecko sięgnie po narkotyki. Nie...