Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.     

Nagrody i kary w wychowaniu


,,Rodzina stanowi jedno z najcenniejszych dóbr ludzkości"”

(Papież Jan Paweł II)


      Świadomość wychowawcza rodziców uwzględnić musi możliwości i potrzeby dziecka, które od początku swego życia jest osobą, która ma swój cel w życiu, swoją indywidualność, swoje prawa, które nie mogą być przez rodziców zawłaszczone. Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami dla dziecka. Dając życie dziecku muszą uświadomić sobie własną odpowiedzialność za jego rozwój i wychowanie. Od rodziców zależy, jakim człowiekiem będzie ich dziecko. Każde dziecko jest osobą, która ma swoją indywidualność, prawa, cele i potrzeby, które nie mogą być zawłaszczane przez rodziców. Jednak to rodzice są pierwszymi najważniejszymi i najbliższymi dziecku wychowawcami kształtującymi osobowość młodego człowieka. Od nich w największym stopniu zależy, jakie będzie dziecko na każdym etapie swojego rozwoju. Dom rodzinny wyposaża dziecko w ufność do innych ludzi. Przekazuje wartości moralne, społeczne, zaspakaja wszystkie potrzeby psychiczne dziecka. Stosowanie kar i nagród jest szczególnie trudne i złożone. Wymaga od rodziców dużej kultury rodzicielskiej i pedagogicznej po to, aby zarówno nagroda jak i kara służyły prawidłowemu rozwojowi dziecka i były adekwatne do jego aktywności pozytywnej lub niepożądanej. Bywa jednak, że wielu rodziców w stosowanych metodach wychowawczych stosuje przede wszystkim kary. Takie postępowanie w stosunku do dziecka to: krytykowanie, krzyki, groźby, nakazy i zakazy, ograniczanie praw dziecka, kary fizyczne, wpajanie poczucia winy, lekceważenie, ignorowanie, odrzucanie poprzez brak pokazywania miłości. Zachowania rodziców przybierających formę podanych kar, nadmiernej kontroli i odrzucenia prowadzą do agresywnych zachowań dzieci, zaburzeń emocjonalnych, obniżenia samooceny, lękliwości, bierności społecznej (Napierała, 1982). Często zdarza się, że rodzice nie rozumieją motywów zachowania się dziecka określają je jako uparte, złe, trudne. Takich sytuacjach mniej dbają o prawidłowe przyswojenie przez nie norm postępowania, natomiast ważne jest dla nich znaczenie, że otoczenie społeczne obciąży ich winą za niewłaściwe wychowywanie dziecka. Stąd w karze więcej jest tego niepokoju i własnej bezradności aniżeli uświadomienie synowi czy córce niewłaściwość postępowania. Niejednokrotnie sami rodzice dają niewłaściwy przykład, za który w efekcie karzą dziecko np. używanie wulgarnych słów, nadmierne picie alkoholu, palenie papierosów, niewłaściwe korzystanie z programów telewizyjnych, czy Internetu, lekceważący stosunek do obowiązków zawodowych rodzicielskich, wymaganie od dziecka zachowań, których rodzic nie przekazuje własnym przykładem, a wymaga je od dziecka. Nagrody i kary w wychowaniu mają pozytywne znaczenie wyłącznie, kiedy spełnione są następujące warunki: - w domu panuje atmosfera ciepła, zainteresowania sprawami każdego członka rodziny, potrzeby psychiczne (bezpieczeństwa, miłości) dziecka są zaspokajane bez stawiania dodatkowych warunków, - dziecku trzeba mówić, co dobre a co złe od najwcześniejszego dzieciństwa, rozmawiać z nim na temat wartości cenionych w rodzinie, - należy określić jasne reguły postępowania, jednoznacznie określonym językiem zrozumiałym dla dziecka. Powinno znać ono granice i konsekwencje ich przekraczania. - dzieci bardzo mocno oczekują od dorosłych zarówno w domu, jak i w szkole określenia zasad postępowania, oraz przestrzegania przez osoby dorosłe.

 

PRZEGLĄD ARTYKUŁÓW Z KATEGORII PEDAGOG

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Prev Next

MAMO, NIE KRZYCZ NA MNIE

"Mamo, nie krzycz na mnie". O destrukcyjnym wpływie krzyku Dlaczego krzyczymy na dzieci? Zwykle ma to miejsce, kiedy maluch czymś nas zdenerwuje - nie posprząta zabawek, nie chce się ubierać, kłóci...

JAK SPRAWIĆ, BY DZIECKO CIĘ SŁUCHAŁO?

Poznaj 12 skutecznych sposobów  i  5, które zupełnie nie działają Jako rodzice doskonale wiemy, że zachowanie dziecka bywa czasem trudne do zniesienia (może nawet częściej niż czasem). Dzieci bywają uparte, wolą...

JAK MOTYWOWAĆ DZIECI

MOTYWOWANIE DZIECI DO DZIAŁANIA Większość z rodziców marzy, aby jego dziecko wyrosło na dobrego, mądrego człowieka, który nie tylko da sobie radę w życiu, ale również zaspokoi własne potrzeby i sprosta...

WCZESNA POMOC SZANSĄ DLA NAJMŁODSZYCH

Wczesna pomoc szansą dla najmłodszych Decyzją Prezydenta Miasta Suwałk w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej został uruchomiony program „Prowadzenie kampanii informacyjnej, zwiększającej świadomość rodziców w zakresie wykrywania nieprawidłowości w rozwoju dzieci”. Ma on pomóc...

NASZE DZIECI

CO MOŻEMY ZROBIĆ, BY NASZE DZIECI DOBRZE SIĘ ROZWIJAŁY I RADZIŁY SOBIE ZORAZ LEPIEJ   Często nagradzaj dziecko – uśmiechem, gestem, słowem ale też wyznaczaj granice – mów, na co się nie...

PPP - DZIECI I MŁODZIEŻ

Pomóżmy dzieciom, by każde z nich stało się tym, kim stać się może” J. Korczak   Oferta zajęć grupowych na terenie Poradni w II semestrze roku szkolnego 2013/2014   Dla dzieci i młodzieży: Kształtowanie kompetencji...

PRZEZIĘBIENIE

Co robić, gdy bierze cię przeziębienie   Gdy tylko zauważysz u siebie pierwsze objawy przeziębienia, zacznij działać. Na szczęście przeziębienie rozwija się powoli, gdy zatem szybko wkroczysz do akcji, możesz mu zaradzić.  ...

PPP - RODZICE DZIECI PRZEDSZKOLNYCH

Dla rodziców - Przedszkole Wykłady i prelekcje   temat osoby prowadzące Rozwój mowy dziecka. Kiedy należy zgłosić się do logopedy. Maria Sadowska Czy moje dziecko ma wadę wymowy? Mirosława Sielicka Zagrożenia i stres związany z używaniem komputerów przez dzieci...

INTERNET I DZIECI

Internet w wychowaniu dziecka. Media w wychowaniu są potrzebne, lecz nie są niezbędne. Jeśli kto mówi, że media są zagrożeniem w wychowaniu, to należy sprostować: zagrożeniem jest człowiek, który w sposób niewłaściwy...

PRZYKAZANIA PRZYJACIÓŁKI

Prawdziwa przyjaciółka   Co powinna a czego nie powinna robić prawdziwa przyjaciółka? 9 przykazań przyjaciółki: 1. Będzie wspierała Cię w dążeniu do celów, nie powie Ci, że się nie nadajesz do niczego,...

OGLĄDANIE TELEWIZJI

6 POWODÓW BY OGRANICZYĆ OGLĄDANIE TELEWIZJI OBNIŻA AKTYWNOŚĆ UMYSŁOWĄ.     Psychologowie udowodnili, że kilkugodzinne wpatrywanie się w ekran wprowadza w stan złudnego odprężenia i lekkiej hipnozy. Aktywność umysłowa jest wtedy niższa niż normalnie. Z...

DZIECKO A NARKOTYKI

Co zrobić, gdy dziecko ma już za sobą pierwszy kontakt z narkotykami ? Może się zdarzyć, że mimo Twoich najlepszych starań, uwagi i znajomości problemu, Twoje dziecko sięgnie po narkotyki. Nie...

PRACA DOMOWA

CZY POMAGAĆ W ODRABIANIU LEKCJI?     Z DZIECKIEM, A NIE ZA DZIECKO Łatwiej jest w kilka minut odrobić lekcje za dziecko, niż siedzieć z nim przy biurku i tracić cenny czas na wyjaśnienia....

DOPALACZE

Dopalacze CO   TO   SĄ   DOPALACZE ? KILKA   ISTOTNYCH   INFORMACJI   NA   ICH   TEMAT Ostatnio w prasie i w TV pojawiło się wiele doniesień na temat tzw. ,,dopalaczy”   Czy jednak naprawdę wiadomo co to są dopalacze? Terminu...

POMOCY !!!

Gdzie szukać pomocy:     Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Suwałkach, ul. Mickiewicza 1 tel. 87 5628001, www.um.suwalki.pl Poradnia Uzależnienia i Współuzależnienia od Alkoholu w Suwałkach, ul. Reja 67 A tel. 87 5626459, www.spspzoz.pl Poradnia Terapii...

PPP - OFERTA DLA RODZICÓW

Oferta poradni dla Rodziców w II semestrze roku szkolnego 2013/2014   Szkoła dla Rodziców- warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców   Grupa wsparcia dla rodziców, którzy ukończyli warsztaty "Szkoła dla Rodziców"   Wychowanie bez klapsa- zajęcia dla...