Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
"Być może dla świata jesteś tylko człowiekiem,
ale dla wielu ludzi jesteś całym światem"
Gabriel Garcia Marquez
Podpisane przez Ministra Edukacji Narodowej w dniu 17 listopada 2010r. nowe rozporządzenie dotyczące zasad i sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w oświacie, kończy trwający blisko rok okres dyskusji, konsultacji i uzgodnień w tym zakresie.
Rozporządzenia w zakresie dotyczącym gimnazjum wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2011r. oraz 1 września 2011r. Nowe regulacje prawne rozwijają koncepcję pomocy psychologiczno-pedagogicznej w oświacie, poszerzając kompetencje i zadania szkoły w tym zakresie.
CELEM wprowadzanych zmian jest zapewnienie uczniowie pomocy świadczonej „jak najbliżej”, w ich środowisku szkolnym. Dzięki temu pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów będzie:
- bardziej dostępna,
- zindywidualizowana,
- dostosowana do rzeczywistych (rozpoznanych w szkole) potrzeb ucznia,
- efektywna (efektywność udzielanej pomocy będzie okresowo oceniana).
Pomoc udzielana uczniowi polegać będzie na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu jego możliwości psychofizycznych, natomiast rodzice i nauczyciele będą uzyskiwać wsparcie w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
Działaniami z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmowani będą uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych – w rozumieniu rozporządzenia specjalne potrzeby edukacyjne mają zarówno uczniowie:
- niepełnosprawni lub niedostosowani społecznie;
- wybitnie zdolni;
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja);
- z zaburzeniami w komunikacji językowej;
- przewlekle chorzy;
- będący w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych;
- zaniedbani środowiskowo;
- z trudnościami adaptacyjnymi (w związku z różnicami kulturowymi i w systemie edukacyjnym).