REGULAMIN BIBLIOTEKI
- Z księgozbioru bibliotecznego mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły.
- Wypożyczoną książkę trzeba szanować. Zauważone uszkodzenia należy zgłosić bibliotekarzowi.
- Jednorazowo można wypożyczyć maksymalnie cztery książki, w tym jedną z wykazu lektur języka polskiego.
- Wypożyczoną książkę należy zwrócić w terminie do jednego miesiąca. Czytelnik przed upływem terminu może prosić o jego przedłużenie.
- W wypożyczalni obowiązuje wolny dostęp do półek.
- Nie wolno wynosić z biblioteki żadnych książek bez zgody bibliotekarza.
- W przypadku zgubienia lub zniszczenia wypożyczonej książki należy odkupić lub ofiarować inną (po uzgodnieniu z bibliotekarzem).
"KSIĄŻKA TO NAJLEPSI TWOI PRZYJACIELE NIE WYŚMIEJĄ , NIE ZDRADZĄ A NAUCZĄ WIELE" - INNOWACJA
Biblioteka szkolna rozpoczyna w roku szkolnym 2018/2019 realizację innowacji „Książki to najlepsi Twoi przyjaciele. Nie wyśmieją, nie zdradzą a nauczą wiele.”
Założeniem tej innowacji jest rozwijanie kontaktu z książką w taki sposób, aby każde dziecko przeżyło piękną przygodę, która daje wiele radości, pobudza fantazję, potrafi cieszyć i rozśmieszać, rozwija zdolności do empatii i pomocy innym. Celem innowacji jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych, ukazanie młodemu czytelnikowi niezwykłej wartości słowa pisanego i uczulenie na wartości, które przekazuje nam książka i spotkanie w bibliotece.
Działania innowacyjne dotyczą najmłodszych czytelników z punktu przedszkolnego i oddziału przedszkolnego, którzy wezmą udział w cotygodniowych spotkaniach bibliotecznych pod nazwą „Czytanie to najpiękniejsza zabawa”.
Czytanie dziecku dostarcza wiedzy o otaczającym świeci, dzięki nim uczymy się, podróżujemy, marzymy, przeżywamy losy innych, pomagają nie być samotnym.
Starsi czytelnicy wezmą udział w konkursie na najlepszego czytelnika zgodnie z regulaminem za systematyczne odwiedzanie biblioteki i samodzielne czytanie książek.
Zachęcenie dzieci do czytania książek jest niezbędnym elementem w procesie wychowania czytelnika.
Cele innowacji:
- Zapoznanie dzieci z literaturą dziecięcą.
- Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego i czytanego.
- Uświadomienie rodzicom wartości systematycznego czytania dzieciom.
- Inspirowanie dzieci do zainteresowań.
- Rozwijanie fantazji, odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości.
- Rozwijanie procesów myślenia.
- Kształtowanie postaw patriotycznych.
- Nabywanie umiejętności samodzielnego odwiedzania biblioteki.
- Inspirowanie do wyrażania własnych myśli i przeżyć.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
Autor innowacji:
mgr Zdzisława Milewska
PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. 2 PUŁKU UŁANÓW GROCHOWSKICH W PRZEBRODZIE
ROK SZKOLNY 2019/2020
Cele
1.Przygotowanie ucznia do samodzielnego wyszukiwania informacji za pomocą warsztatu informacyjno- bibliograficznego.
2. Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego oraz aktywnego odbioru dóbr kultury.
3.Inspirowanie uczniów do rozwijania zainteresowań czytelniczych.
4. Realizowanie zagadnień edukacji czytelniczej i medialnej.
Zadania nauczyciela bibliotekarza:
1. Udostępnianie czytelnikom książek, czasopism i innych materiałów stanowiących zbiory biblioteczne oraz udzielanie porad czytelnikom;
2. Organizowanie różnych form pracy czytelniczej;
3. Zaznajomienie czytelników z zasadami korzystania z biblioteki szkolnej i umożliwienie im swobodnego przeglądania i dokonywania wyboru książek;
4. Przygotowanie uczniów do samodzielnego doboru wartościowych książek i innych materiałów bibliotecznych;
5. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelników;
6. Udzielanie czytelnikom porad bibliotecznych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych stosownie do potrzeb, zainteresowań i poziomu czytelnika;
7. Wyrabianie w uczniach nawyku czytania i uczenia się;
8. Organizowanie działań rozwijających u czytelników wrażliwość kulturową i społeczną, oraz propagujących czytanie, m.in. organizowanie:
a) wystawy nowości wydawniczych,
b) innych działań, wg harmonogramu imprez oraz planu pracy na dany rok szkolny;
9. Informowanie czytelników o nowościach wydawniczych;
10.Gromadzenie zbiorów, stałe ich uzupełnianie, aktualizowanie i selekcjonowanie;
11. Troska o zabezpieczenie i konserwację księgozbioru;
12.Prowadzenie ewidencji zbiorów, ich wycena, inwentaryzacja oraz odpisywanie ubytków;
13.Opracowywanie biblioteczne zbiorów;
14.Prowadzenie statystyki wypożyczeń zbiorów;
15.Właściwe urządzenie i wykorzystanie pomieszczenia bibliotecznego oraz troska o estetykę wnętrza biblioteki;
16.Co najmniej dwa razy w roku przygotowanie i przekazanie informacji nt. stanu czytelnictwa uczniów.
17.Umożliwianie wypożyczania książek w okresie ferii zimowych i wakacji.
ZADANIA | ŚRODKI I FORMY REALIZACJI | TERMIN |
I. Praca pedagogiczna |
1. Udostępnianie zbiorów: - stwarzanie warunków do rozwoju ucznia zdolnego poprzez wskazywanie możliwości poszerzania wiedzy |
W ciągu roku Cały rok / praca ciągła Na bieżąco Zgodnie z harmonogramem
|
II. Działalność informacyjna i promocyjna biblioteki |
1. Udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych i rzeczowych, informowanie o możliwości korzystania z innych bibliotek w regionie.
|
cały rok |
III. Współpraca ze środowiskiem |
- udzielanie pomocy, informacji, korzystającym ze zbiorów uczniom i nauczycielom - przygotowywanie materiałów dla uczniów i nauczycieli, - współpraca z nauczycielami podczas organizowania konkursów i uroczystości szkolnych oraz wycieczek i wyjść poza teren szkoły, - współpraca z wychowawcami klas w poznawaniu uczniów i ich aktywności czytelniczej.
4. Promocja roli czytania i biblioteki wśród rodziców:
|
Cały rok/ praca ciągła W/g potrzeb na bieżąco cały rok |
IV. Samodoskonalenie i doskonalenie zawodowe |
1. Udział w konferencjach i warsztatach metodycznych.
|
cały rok |
V. Prace organizacyjno- techniczne |
1. Planowanie i sprawozdawczość 2. Gromadzenie, opracowanie, selekcja i konserwacja zbiorów 3. Organizacja udostępniania zbiorów bibliotecznych:
|
IX cały rok
cały rok na bieżąco |